WObit.com.pl Strona główna
Produktów w bazie: 28 w 3 kategoriach.


P.P.H. WObit E.K.J. Ober s.c.
Dęborzyce 16
62-045 Pniewy
wobit@wobit.com.pl
Podstawy teoretyczne - Zasada działania silnika DC

Podział silników prądu stałego:

- komutatorowe:

  • silniki z magnesem trwałym,
  • silniki szeregowe,
  • silniki bocznikowe,
  • silniki szeregowo-bocznikowe.

- bezszczotkowe (BLDC),
- krokowe,
- liniowe.

Podstawowe parametry
moc znamionowa Moc pobierana przez silnik przy nominalnej prędkości obrotowej silnika. Wyjściowa moc na wale zależy od sprawności silnika.

napięcie zasilania Nominalna wartość napięcia zasilającego, niezbędna do uzyskania nominalnej prędkości obrotowej. Możliwe jest stosowanie napięć wyższych od nominalnego (110%Uz)

moment obrotowy Parametr określa siłę, z jaką silnik jest w stanie obrócić obciążeniem. Więcej informacji

moment rozruchowy Określa zdolność rozruchu silnika pod danym obciążeniem.

obroty znamionowe Obroty podane dla normalnych warunków pracy silnika

prąd znamionowy Pobór prądu dla normalnych warunków pracy.

prąd rozruchowy Natężenie prądu jakie potrzebne jest do rozpędzenia silnika
Budowa silnika komutatorowego prądu stałego z magnesem trwałym

Budowę silnika przedstawia zamieszczony poniżej rysunek:

Powiększ

Uzwojenia rotora widoczne na rysunku, nawinięte są na rotorze pomiędzy wypustkami i podłączone do komutatora. Komutator najczęściej zbudowany jest z miedzianych wycinków, po których ślizgają się szczotki (ciągle dociskane przez sprężyny). Celem działania komutatora jest przełączanie kierunku prądu jaki przepływa przez uzwojenia. Dzięki temu wirnik wprawiany jest w ruch obrotowy (przez oddziaływanie w polu magnetycznego).

Obroty silnika komutatorowego zależą od wartości napięcia zasilającego (liniowo), natomiast moment obrotowy zależy od wartości prądu jaki przepływa przez uzwojenia wirnika. Zmiana kierunku obrotów realizowana jest poprzez zmianę biegunowości napięcia zasilającego. Dodatkową zaletą komutatorowych silników DC jest możliwość uzyskania dużych momentów hamujących po odłączeniu zasilania i zwarciu zacisków silnika.

silniki BLDC
Copyright 2008-2019 © WObit